Here is a blog post by IslamicSalvation, which can be found here:
NOTE: There are 16 mu’tabar narrations based on the sanad (chain of narrators) (according to al-Majlisi) in the chapter below out of the 28 placed in it by the author Shaykh al-Kulayni.
باب قراءة القرآن
Chapter on the recitation of the Qur’an (in the prayers)
علي بن إبراهيم، عن محمد بن عيسى، عن يونس، عن معاوية بن عمار، قال: قلت لابي عبدالله (عليه السلام): إذا قمت للصلاة أقرأ بسم الله الرحمن الرحيم في فاتحة القرآن؟ قال: نعم، قلت: فإذا قرأت فاتحة القرآن أقرء بسم الله الرحمن الرحيم مع السورة؟ قال: نعم - صحيح
1. Ali bin Ibrahim from Muhammad bin Isa from Yunus (bin Abdir-Rahman) from Muawiya bin Ammaar who said : I asked Abi Abdillah (a.s) – When I stand to pray, do I recite the ‘basmala’ (In the name of Allah the beneficient the merciful) in the ‘Fatiha’ ? He (a.s) said : Yes, so I said : so when I have recited the ‘Fatiha’, do I recite the ‘basmala’ (again) with the other ‘surah’ ? He (a.s) said : Yes. (Sahih)
علي بن إبراهيم، عن محمد بن عيسى، عن يونس، عن أبي أيوب الخزاز، عن محمد بن مسلم قال: قلت لابي عبدالله (عليه السلام): القراءة في الصلاة فيها شئ موقت؟ قال: لا إلا الجمعة تقرأ فيها الجمعة والمنافقين - صحيح
2. Ali bin Ibrahim from Muhammad bin Isa from Yunus (bin Abdir-Rahman) from Abi Ayub al-Khazzaz from Muhammad bin Muslim who said : I asked Abi Abdillah (a.s) : The recitation in the prayer (of ‘surahs’ or chapters) does it have anything particular (specified)? He (a.s) said : No, except for the friday congregational prayer - recite in it al-Jumuah’ and ‘al-Munafiqun’. (Sahih)
علي، عن أبيه، عن عبدالله بن المغيرة، عن جميل، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: إذا كنت خلف إمام فقرأ الحمد وفرغ من قراء تها فقل أنت: " الحمد لله رب العالمين " ولا تقل: آمين - حسن
3. Ali (bin Ibrahim) from his father (Ibrahim bin hashim) from Abdallah bin Mughira from Jamil (bin Darraj) from Abi Abdillah (a.s) who said : if you are (praying) behind an imam (in congregation) and he recites the ‘al-Hamd’ and finishes doing so, so you should say ‘Alhamdu li-Allah Rabbil A’lamin’ (Praise be to Allah the lord of the worlds’), and do not say ‘Amin’. (Hasan)
بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن عمر بن اذينة وابن بكير، عن زرارة، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: لا يكتب من القراءة والدعاء إلا ما أسمع نفسه - حسن
4. Ali bin Ibrahim from his father (Ibrahim bin Hashim) from Ibn Abi Umayr from Umar bin Udhayna AND Ibn Bukayr from Zurara (bin A’yan) from Abi Ja’far (a.s) who said : nothing is written/recorded (i.e accepted) of what one recites (of the ‘surahs’ or chapters) and supplicates (of the ‘duas’) in the prayer except for what one can make oneself hear (the minimun tone required in recitation is one’s own hearing). (Hasan)
محمد بن يحيى، عن محمد بن الحسين، عن صفوان، عن ابن بكير، عن زرارة، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: إنما يكره أن يجمع بين السورتين في الفريضة فأما النافلة فلا بأس - موثق
5. Muhammad bin Yahya from Muhammad bin Husayn from Safwan (bin Yahya) from Ibn Bukayr from Zurara (bin A’yan) from Abi Ja’far (a.s) who said : Indeed it is disliked for one to combine (reciting) two ‘surahs’ (chapters) (after ‘al-Fatiha’) in the ‘faridha’ (obligatory) prayer, but as for the ‘nafila’ (superagatory) prayer then there is no harm in it. (Muwathaq)
أحمد بن إدريس، عن محمد بن أحمد، عن محمد بن عبدالحميد، عن سيف بن عميرة عن منصور بن حازم قال: قال أبوعبدالله (عليه السلام): لا تقرأ في المكتوبة بأقل من سورة ولا بأكثر - صحيح
6. Ahmad bin Idris from Muhammad bin Ahmad from Muhammad bin Abdil-Hamid from Sayf bin Umayra from Mansur bin Hazim who said : Abu Abdillah (a.s) said : Do not recite in the obligatory (five daily) prayers (after ‘al-fatiha’) less than a ‘surah’ or chapter (like some few verses in it) or more than one ‘surah’ or chapter. (Sahih)
محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن علي بن الحكم، عن العلاء بن رزين عن محمد بن مسلم قال: سئل أبوعبدالله (عليه السلام) عن الرجل يؤم القوم فيغلط، قال: يفتح عليه من خلفه - صحيح
7. Muhammad bin Yahya from Ahmad bin Muhammad from Ali bin Hakam from Al’a bin Razin from Muhammad bin Muslim who said : Abu Abdillah (a.s) was asked about a man leading a people in the prayer and then errs (makes a mistake), He (a.s) said : The ones behind him are to correct him (immediately). (Sahih)
علي بن إبراهيم، عن محمد بن أحمد، عن أحمد بن الحسن بن علي بن فضال، عن عمرو بن سعيد المدائني، عن مصدق بن صدقة، عن عمار بن موسى، عن أبي عبدالله (عليه السلام) أنه قال في الرجل ينسى حرفا من القران فيذكر وهو راكع هل يجوز له أن يقرأ في الركوع، قال: لا ولكن إذا سجد فليقرء - موثق
8. Ali bin Ibrahim from Muhammad bin Ahmad from Ahmad bin Hasan bin Ali bin Faddal from Amru bin Said al-Madainiy from Musadiq bin Sadaqah from Ammaar bin Musa from Abi Abdillah (a.s), that He (a.s) said about a man who forgets a letter from his recitation of the ‘qur’an’ (in the prayer while standing) and then remebers this lapse of his while in the ‘rukuu’, is it allowed for him to recite the forgotten part in the ‘rukuu’, He (a.s) said : No, but when he prostrates (goes into ‘sajdah’) he should recite it (the forgotten part) (Muwathaq)
علي بن إبراهيم، عن محمد بن عيسى، عن يونس بن عبدالرحمن، عن عبدالله ابن سنان قال: قلت لابي عبدالله (عليه السلام): على الامام أن يسمع من خلفه وإن كثروا؟ فقال: ليقرأ قراءة وسطا يقول الله تبارك وتعالى: " ولا تجهر بصلوتك ولا تخافت بها " - صحيح
9. Ali bin Ibrahim from Muhammad bin Isa from Yunus bin Abdir-Rahman from Abdallah bin Sinan who said : I said to Abi Abdillah (a.s) : Is it (an obligation) upon the imam (of prayer) to be heard by all those behind him even though they are many? So He (a.s) : He should take a medium course in (tone of) recitation (between the two extremes), for Allah (s.w.t) says “And do not say the prayer in too loud a voice nor too low a voice”. (Sahih)
علي، عن محمد بن عيسى، عن يونس، عن العلاء، عن محمد بن مسلم قال: سألته عن الذي لا يقرأ فاتحة الكتاب في صلاته قال: لا صلاة له إلا أن يبدأ بها في جهر أو إخفات، قلت: أيهما أحب إليك إذا كان خائفا أو مستعجلا يقرأ بسورة أو فاتحة الكتاب؟ قال: فاتحة الكتاب - صحيح
10. Ali (bin Ibrahim) from Muhammad bin Isa from Yunus (bin Abdir-Rahman) from A’la bin Razin from Muhammad bin Muslim who said : I asked Him (a.s) about the one who does not recite ‘al-Fatiha’ in his prayer, so He (a.s) said : There is no prayer for him except if he starts with it (the ‘al-Fatiha’) both in the ‘jahara’ prayers (to be recited with raising of voice i.e Subh, Maghrib and Isha) and the ‘ikhfaat’ prayers (to be recited without raising of voice i.e Dhuhr and Asr), I asked - which one is better in your opinion to be recited the ‘al-fatiha’ or the other ‘surah’ if a man is in a state of fear or urgency? He (a.s) said : ‘al-Fatiha’. (Sahih)
محمد بن يحيى، عن محمد بن الحسين، عن ابن أبي نجران، عن صفوان الجمال قال: صلى بنا أبوعبدالله (عليه السلام) المغرب فقرأ بالمعوذتين في الركعتين - صحيح
11. Muhammad bin Yahya from Muhammad bin Husayn from Ibn Abi Najran from Safwan al-Jamaal who said: Abu Abdillah (a.s) lead us in ‘Maghrib’ prayer once and recited the ‘al-Maudhatayn’ (‘al-Nas’ and ‘al-Falaq’) in the first two units or ‘rakaats’ (‘al-Nas’ in the first after ‘al-Fatiha’ and similarly ‘al-Falaq’ in the second after ‘al-Fatiha’. (Sahih)
علي بن إبراهيم، عن محمد بن عيسى، عن يونس، عن عبدالله بن سنان، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: يجوز للمريض أن يقرأ في الفريضة فاتحة الكتاب وحدها ويجوز للصحيح في قضاء صلاة التطوع بالليل والنهار - صحيح
12. Ali bin Ibrahim from Muhammad bin Isa from Yunus (bin Abdir-Rahman) from Abdallah bin Sinan from Abi Abdillah (a.s) who said : It is allowed for the sick to recite in the ‘faridha’ (obligatory prayer) ‘al-Fatiha’ alone (without the other ‘surah’ in the unit or ‘rakaat’), and (the same) is allowed for the healthy in the ‘qadha’ (repayment) of the ‘nafila’ (superegatory prayers) (lost in the past – while sick) (praying them) by night and day. (Sahih)
محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن عثمان بن عيسى، عن سماعة قال: سألته عن قول الله عزوجل: " ولا تجهر بصلاتك ولا تخافت بها " قال: المخافتة ما دون سمعك والجهر أن ترفع صوتك شديدا - موثق
13. Muhammad bin Yahya from Ahmad bin Muhammad from Uthman bin Isa from Sam’ah (bin Mihran) who said : I asked Him (a.s) about the words of Allah (s.w.t) – “And do not say the prayer in too loud a voice nor too low a voice”, He (a.s) said : too low a voice (spoken about in the verse) is when you cannot hear yourself, and the too loud voice (spoken about in the verse) is when you raise it excessively. (Muwathaq)
علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن عبدالله بن المغيرة قال: حدثني معاذ بن مسلم، عن أبي عبدالله (عليه السلام) أنه قال: لا تدع أن تقرأ بقل هو الله أحد وقل ياأيها الكافرون في سبع مواطن في الركعتين قبل الفجر وركعتي الزوال وركعتين بعد المغرب وركعتين من أول صلاة الليل وركعتي الاحرام والفجر إذا أصبحت بها وركعتي الطواف - حسن
14. Ali bin Ibrahim from his father (Ibrahim bin Hashim) from Abdallah bin Mughira who said : narrated to me Ma’adh bin Muslim from Abi Abdillah (a.s) who said : Do not leave out reciting ‘Qul Huwa-Allah Ahad’ and ‘Qul Ya Ayuha al-Kafirun’ in seven places : In the two rakaat of before Fajr (i.e in the two rakaat of nafila before Fajr), and in the two rakaats of Zawal (i.e among the eight rakaat of nafila before Dhuhr), and the two rakaats after Maghrib (i.e among the four rakaat of nafila after Maghrib), and the two rakaat in the first part of the Layl (i.e among the eight rakaat of Layl) and the two rakaat of Ihram (entering state of pilgrimage) (i.e in the two ‘rakaat’ of after wearing Ihram), and the two rakaat of Fajr if you wake up with it (have not prayed its nafila) and the two ‘rakaat’ of Tawaf (i.e in the two ‘rakaat’ once finishing Tawaf). (Hasan)
الحسين بن محمد، عن عبدالله بن عامر، عن علي بن مهزيار، عن فضالة بن أيوب، عن الحسين بن عثمان، عن عمرو بن أبي نصر قال: قلت لابي عبدالله (عليه السلام): الرجل يقوم في الصلاة فيريد أن يقرأ سورة فيقرأ قل هو الله أحد وقل ياأيها الكافرون؟ فقال: يرجع من كل سورة إلا من قل هو الله أحد و [من] قل ياأيها الكافرون - صحيح
15. Husayn bin Muhammad from Abdillah bin A’mir from Ali bin Mahzayar from Fadhala bin Ayub from Husayn bin Uthman from Amru bin Abi Nasr who said : I asked Abi Abdillah (a.s) – A man stands in prayer, so he wishes to recite another ‘surah’ (of his choice after ‘al-Fatiha’) but ends up reciting ‘Qul Huwa-Allah Ahad’ or ‘Qul Ya Ayuhal Kafirun’? so He (a.s) said : Returning back (to your choice of ‘surah’ which you wish to recite but did not) is possible from every ‘surah’ except for (if you had started reciting) the ‘surahs’ - ‘Qul Huwa-Allah Ahad’ and ‘Qul Ya Ayuhal Kafirun’. (Sahih)
محمد بن يحيى، عن محمد بن الحسين، عن ابن محبوب، عن ابن رئاب، عن الحلبي، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: سألته هل يقرأ الرجل في صلاته وثوبه على فيه، قال: لا بأس بذلك إذا أسمع اذنيه الهمهمة - صحيح
16. Muhammad bin Yahya from Muhammad bin Husayn from (Hasan) bin Mahbub from Ibn Riab from al-Halabiy from Abi Abdillah (a.s) : I (al-Halabiy) asked Him (a.s) whether a man could pray and a part of his clothes is on his mouth (covering it), He (a.s) said : no problem in that if his ears can hear the murmur (sound of his recitation). (Sahih)
No comments:
Post a Comment