Here is a blog post by IslamicSalvation, which can be found here:
باب صلاة العيدين و الخطبة فيهما
Chapter on the Prayer of the two Id and the Khutbah in them
علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن عمر بن اذينة، عن زرارة قال: قال أبو جعفر (عليه السلام): ليس في يوم الفطر والاضحى أذان ولا إقامة أذانهما طلوع الشمس إذا طلعت خرجوا وليس قبلهما ولا بعدهما صلاة ومن لم يصل مع إمام في جماعة فلا صلاة له ولا قضاء عليه حسن
1. Ali bin Ibrahim from his father (Ibrahim bin Hashim) from Ibn Abi Umayr from Umar bin Udhayna from Zurara (bin A’yan) who said : Abu Ja’far عليه السلام said : there is not on the day of Fitr and Adhha (i.e before their Prayers) the Adhan or the Iqamah, their Adhan is the rising of the sun, once it is risen - they (i.e the worshippers) come out (i.e. to pray), and there is not before them or after them any (other) Prayer (i.e from the Nafila), and whoever does not pray it with an imam in the congregation - has no Prayer, and there is no repayment (of the Prayer - so missed) on him. (Hasan due to Ibrahim bin Hashim)
علي بن محمد، عن محمد بن عيسى، عن يونس، عن معاوية قال: سألته عن صلاة العيدين، فقال: ركعتان ليس قبلهما ولا بعدهما شئ وليس فيهما أذان ولا إقامة يكبر فيهما اثنتى عشر تكبيرة يبدء فيكبر ويفتتح الصلاة ثم يقرء فاتحة الكتاب، ثم يقرء والشمس وضحها، ثم يكبر خمس تكبيرات، ثم يكبر ويركع فيكون يركع بالسابعة، ثم يسجد سجدتين، ثم يقوم فيقرء فاتحة الكتاب وهل أتك حديث الغاشية ثم يكبر أربع تكبيرات ويسجد سجدتين ويتشهد ويسلم، قال: وكذلك صنع رسول الله (صلى الله عليه وآله) والخطبة بعد الصلاة وإنما أحدث الخطبة قبل الصلاة عثمان وإذا خطب الامام فليقعد بين الخطبتين قليلا وينبغى للامام أن يلبس يوم العيدين بردا ويعتم شاتيا كان أو قايظا ويخرج إلى البر حيث ينظر إلى أفاق السماء ولا يصلي على حصير ولا يسجد عليه وقد كان رسول الله (صلى الله عليه وآله) يخرج إلى البقيع فيصلي بالناس صحيح على الظاهر
3. Ali bin Muhammad from Muhammad bin Isa from Yunus (bin Abdir Rahman) from Muawiya (bin Ammaar) who said : I asked Him عليه السلام about the Prayers of the two Id, so He said : two Rakaat, there is not before them or after them (i.e these two) anything (i.e from the Nafila), and there is not in them (i.e before them) the Adhan and the Iqamah, there are twelve Takbirs in it, one begins with a Takbir and opens with it the Prayer, then recites the Fatihatul Kitab and ‘Wa Shamsi wa Dhuhaha’, then he makes five Takbirs , then he makes a Takbir and goes into Rukuu, so he goes into Rukuu with the seventh Takbir, then he makes the two Sajdah, and then stands and recites the Fatihatul Kitab and ‘Hal Ataka Hadithun Ghashiya’, then he makes four Takbirs and goes into Rukuu, and then makes the two Sajdah, and then the Tashahud and the Taslim, and He عليه السلام said : and this is how the messenger of Allah صلى الله عليه وآله performed it, and the Khutbah is after the Prayer, and the first one who started making the Khutbah before the Prayer was Uthman, and when the imam makes the Khutbah he should sit in between the two Khutbah - for a while, and it is upon the imam to dress up on the day of the two Id with the cloak (robe) and wear the turban whether it is winter or summer, and he is to go out (i.e in the land – open sky) to lead, where he can observe the horizons of the sky, and he should not pray on top of the Hasiyr (mat) or make the Sajdah on it (i.e but rather upon the earth), and the messenger of Allah صلى الله عليه وآله used to come out to Baqi and pray with the people there. (Sahih Apparently if Ali bin Muhammad is All’an and not Ibn Bunadir)
علي بن إبراهيم، عن محمد بن عيسى، عن يونس، عن العلاء بن رزين، عن محمد ابن مسلم قال: سألته عن رجل فاتته ركعة مع الامام من الصلاة أيام التشريق، قال: يتم الصلاة ويكبر صحيح
4. Ali bin Ibrahim from Muhammad bin Isa from Yunus (bin Abdir-Rahman) from Al’a bin Razin from Muhammad bin Muslim who said : I asked Him عليه السلام about a man who does not get a Rakaat with the imam in the Prayer of the days of Tashriq (Id al-Adhha) (i.e he joins up in the second Rakaat)? He (a.s) said : he completes the Prayer (himself – i.e the second Rakaat alone) and makes the Takbirs (alone i.e from the Mustahhab Takbirs after completing the Prayer). (Sahih)
No comments:
Post a Comment