Here is a blog post by IslamicSalvation, which can be found here:
باب تهيئة الامام للجمعة وخطبته والانصات
Chapter on the preparation of the imam for the Jumuah and his Khutbah (in it) and the silence (required for it)
محمد بن يحيى، عن محمد بن الحسين، وأحمد بن محمد جميعا، عن عثمان بن عيسى، عن سماعة قال: قال أبوعبدالله (عليه السلام): ينبغي للامام الذي يخطب الناس يوم الجمعة أن يلبس عمامة في الشتاء والصيف ويتردى ببرد يمني أو عدني ويخطب وهو قائم يحمد الله ويثني عليه ثم يوصي بتقوى الله ويقرأ سورة من القرآن صغيرة ثم يجلس ثم يقوم فيحمد الله ويثني عليه ويصلي على محمد (صلى الله عليه وآله) وعلى أئمة المسلمين ويستغفر للمؤمنين والمؤمنات فإذا فرغ من هذا أقام المؤذن فصلى بالناس ركعتين يقرأ في الاولى بسورة الجمعة وفي الثانية بسورة المنافقين موثق
1. Muhammad bin Yahya from Muhammad bin Husayn AND Ahmad bin Muhammad all together from Uthman bin Isa from Sam’ah (bin Mihran) who said : Abu Abdallah عليه السلام said : it is incumbent upon the imam who gives out the Khutbah to the people on the day of Friday - to wear a turban, be it summer or winter, and (also) to cover himself with a cloak, whether it is a Yamani one or an Adani one, and to give out the Khutbah whilst standing – (in it) he is to glorify Allah, and praise Him, then he enjoins to the Taqwa of Allah, and (then he) recites a small Surah from the Qur’an, then he sits (for a while), then he stands up, and glorifies Allah and praises Him (again), and sends salutations upon Muhammad (s.a.w.w) and the Imams of the Muslims, and asks forgiveness for the believing men and believing women, so when he completes this, the Muadhin gives out the Iqamah, and he (i.e the imam who gave out the Khutbah) leads the people in a prayer of two Rakaat, reciting in the first Suratul Jumuah and in the second Suratul Munafiqun. (Muwathaq due to Uthman and Sam’ah)
محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن الحسين بن سعيد، عن صفوان بن يحيى، عن العلاء، عن محمد بن مسلم، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: إذا خطب الامام يوم الجمعة فلا ينبغي لاحد أن يتكلم حتى يفرغ الامام من خطبته وإذا فرغ الامام من الخطبتين تكلم ما بينه وبين أن تقام الصلاة فإن سمع القراءة أو لم يسمع أجزأه صحيح
2. Muhammad bin Yahya from Ahmad bin Muhammad from Husayn bin Said from Safwan bin Yahya from Al’a (bin Razin) from Muhammad bin Muslim from Abi Abdallah عليه السلام who said : when the imam is giving out the Khutbah on the day of Friday - it is not upon anyone to talk - until the imam finishes his Khutbah, and once the imam has finished the two Khutbah - (then one) can talk only (for the period) between it (i.e the completion of the two Khutbah) and up to the time when the prayer is about to begin, so whether one (i.e from the followers) – (during the actual prayers) can hear the recitation (of the imam) in the prayer or not, it suffices for him. (Sahih)
الحسين بن محمد، عن عبدالله بن عامر، عن علي بن مهزيار، عن عثمان بن عيسى، عن أبي مريم، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: سألته عن خطبة رسول الله (صلى الله عليه وآله) أقبل الصلاة أو بعد؟ فقال: قبل الصلاة يخطب ثم يصلي موثق
3. Husayn bin Muhammad from Abdallah bin A’mir from Ali bin Mahziyar from Uthman bin Isa from Abi Maryam (al-Ansari) from Abi Ja’far عليه السلام, said (Abi Maryam) : I asked Him about the Khutbah of the messenger of Allah (s.a.w.w) – was it before the (Friday) prayer or after it? So He said : before the prayer, he (used to) give out the Khutbah - then pray. (Muwathaq due to Uthman)
محمد بن يحيى، عن محمد بن الحسين، عن عثمان بن عيسى، عن سماعة قال: سألت أبا عبدالله (عليه السلام) عن الصلاة يوم الجمعة، فقال: أما مع الامام فركعتان وأما من يصلي وحده فهي أربع ركعات بمنزلة الظهر. يعني إذا كان إمام يخطب فأما إذا لم يكن إمام يخطب فهي أربع ركعات وإن صلوا جماعة موثق
4. Muhammad bin Yahya from Muhammad bin Husayn from Uthman bin Isa from Sam’ah (bin Mihran) who said : I asked Aba Abdillahعليه السلام about the prayer on the day of Friday, so He said : if it is with the imam – then (it is) two Rakaat, and if it is one praying alone - then it is four Rakaat like the Dhuhr (on any other day), meaning, if there is an imam who (can) give out the Khutbah (then it is two Rakaat), but if there is no imam who (can) give out the Khutbah, then it is four Rakaat, even though they pray it in congregation.
(i.e since there is an imam who can lead the prayer in congregation, but this imam cannot give out Khutbah, so he leads them in the four like the Dhuhr) (Muwathaq due to Uthman and Sam’ah)
محمد بن يحيى، عن محمد بن الحسين، عن محمد بن يحيى الخزاز، عن حفص بن غياث، عن جعفر، عن أبيه (عليه السلام) قال: الاذان الثالث يوم الجمعة بدعة موثق
5. Muhammad bin Yahya from Muhammad bin Husayn from Muhammad bin Yahya al-Khazzaz from Hafs bin Ghiyath from Ja’far from his father عليه السلام who said : the three Adhan on the day of Friday is a Bid’ah. (Muwathaq due to Hafs)
علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن حماد بن عيسى، عن حريز، عن محمد بن مسلم قال: سألته عن الجمعة فقال: بأذان وإقامة يخرج الامام بعد الاذان فيصعد المنبر ويخطب، لا يصلي الناس ما دام الامام على المنبر ثم يقعد الامام على المنبر قدر ما يقرء قل هو الله أحد ثم يقوم فيفتتح خطبته ثم ينزل فيصلي بالناس ثم يقرء بهم في الركعة الاولى بالجمعة وفي الثانية بالمنافقين حسن
6. Ali bin Ibrahim from his father (Ibrahim bin Hashim) from Hammad bin Isa from Hariz (bin Abdillah) from Muhammad bin Muslim who said : I asked Him about the Friday (prayer), so He said : (it is) with one Adhan and one Iqamah, the imam comes out after the Adhan, climbs up the pulpit and gives out the Khutbah, the people are not to pray (i.e from their individual Nafila) as long as the imam is upon the pulpit, then the imam sits down upon the pulpit - for the duration it takes him to recite Qul Huwa Allah Ahad - then he stands up (again) and opens up with his (i.e second) Khutbah, then he descends, and prays with the people, thus he recites in the first (Rakaat) - (Suratul) Jumuah, and in the second (Rakaat) - (Suratul) Munafiqun. (Hasan due to Ibrahim)
محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن الحسين بن سعيد، عن فضالة ابن أيوب، عن ابن سنان، عن أبي عبدالله (عليه السلام) في قول الله عزوجل: " خذوا زينتكم عند كل مسجد " قال: في العيدين والجمعة صحيح
7. Muhammad bin Yahya from Ahmad bin Muhammad bin Isa from Husayn bin Said from Fadhala bin Ayub from Ibn Sinan from Abi Abdillah عليه السلام (that He said) about the words of Allah عزوجل “take up your ornaments unto to every Masjid” (7:29), He said : It is in the Idayn and Jumuah. (Sahih)
As-salaamu alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuh. I have heard that in the absence of The Imaam (as) that it is not permissible to pray Jumuah without him(as) or someone directly appointed by him(as/ajf). Can you please clarify this for me inshallaah. Jazakallaahu Khayr
ReplyDeleteMy e-mail is abooturaab@gmail.com
ReplyDelete